Všeobecné obchodné podmienky pre vykonávanie opráv a údržby na motorových vozidlách, ich častiach a nadstavbách a zostavovanie cenových ponúk spoločnosti ASTER spol. s r.o.
Čl. I.
Všeobecné ustanovenia
- Tieto Všeobecné obchodné podmienky sa vzťahujú na vykonávanie opráv a údržby na motorových vozidlách , ich častiach a nadstavbách (ďalej len „predmet opravy a údržby“), ako aj pre zostavovanie cenových ponúk (ďalej len „Všeobecné podmienky“, alebo „podmienky“).
- Tieto podmienky sú verejne vystavené a dostupné v príjme opráv a vzťahujú sa na všetky objednávky podľa bodu 1 Čl. I. Podpisom a odovzdaním objednávky – zákazkového listu dodávateľovi, zákazník potvrdzuje, že sa s tými podmienkami oboznámil a akceptuje, že všetky opravárenské práce alebo údržba, budú vykonané v zmysle týchto podmienok.
- Za osobu oprávnenú vlastníkom alebo držiteľom vozidla vykonať objednávku podľa týchto podmienok sa považuje osoba predkladajúca doklady k vozidlu alebo pristavujúca vozidlo do opravy a podpisujúca objednávku.
- Podpisom objednávky opravy alebo údržby objednávateľ udeľuje dodávateľovi súhlas k vykonaniu skúšobných jázd s vozidlom resp. skúšok agregátov, ako aj súhlas s oprávnením dodávateľa zadávať v prípade nutnosti čiastkové práce k vykonaniu v špeciálnych dielňach u svojich subdodávateľov.
- Ústne alebo telefonické dohovory, vysvetlenia a informácie podané zamestnancami dodávateľa a dohody ktoré sú odlišné od všeobecných podmienok sú pre dodávateľa záväzné, len ak sú písomne potvrdené za dodávateľa osobami oprávnenými konať v jeho mene podľa výpisu z obchodného registra.
- Objednávateľom sa podľa týchto podmienok rozumie zákazník a dodávateľom ASTER spol. s r.o.
Čl. II.
Objednávka a zmluva o oprave alebo údržbe
- Objednávateľ vykoná objednávku podľa zákazkového listu predloženom oprávneným zamestnancom dodávateľa.
- Svojim podpisom na objednávke a jej odovzdaním oprávnenému pracovníkovi dodávateľa objednávateľ objednávku potvrdzuje a berie na vedomie, že nie je oprávnený od nej odstúpiť bez súhlasu dodávateľa po dobu 3 (troch) dní. Po uplynutí tejto doby, ak nie je dodávateľom prijatá, objednávka zaniká.
- Prijatím objednávky, alebo zákazkového listu vzniká medzi objednávateľom a dodávateľom zmluva o dielo (zmluva o oprave alebo vykonaní údržby).
- Záväzky dodávateľa zo zmluvy o dielo vznikajú až po zaplatení zálohy objednávateľom. Výška zálohy je závislá od rozsahu a charakteru opravy a určuje ju dodávateľ.
Čl. III.
Cena a platobné podmienky
- Pre všetky predmety dodávok, materiál, náhradné diely, výkony a práce, platia vždy ceny platné v deň uzatvárania zmluvy o dielo. Cena opravy je predbežne a odhadom uvedená v objednávke, a to vzhľadom na predpokladanú náročnosť opravy alebo údržby. Táto cena môže podliehať zmenám za podmienok uvedených ďalej.
- Ak sa dodatočne zistí, že potrebný rozsah opravy alebo údržby presahuje rozsah dohodnutý v zmluve o dielo, v dôsledku čoho sa zvýši cena o dielo, je dodávateľ povinný na túto skutočnosť objednávateľa upozorniť a požiadať ho o jeho súhlas. Ak objednávateľ súhlas odmietne, dodávateľ môže vykonať opravu alebo údržbu len v pôvodnom dohodnutom rozsahu, alebo odstúpiť od zmluvy, v tom prípade má však nárok na náhradu vynaložených nákladov a ceny zodpovedajúcej vykonanému plneniu.
- Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o viac ako 10%, je dodávateľ povinný upozorniť objednávateľa na túto skutočnosť a požiadať o jeho súhlas. Ak objednávateľ do 2 dní od oznámenia dodávateľa mu písomne neoznámi, že s prekročením ceny nesúhlasí, považuje sa za to, že s prekročením vyslovuje súhlas. Ak objednávateľ súhlas odoprie, je dodávateľ oprávnený od zmluvy odstúpiť , v tom prípade má nárok na náhradu vynaložených nákladov a ceny odpovedajúcej vykonanému plneniu.
- Ak sa dodatočne zistí, že pre realizáciu zmluvy o dielo bude potrebné prekročiť predbežne a odhadom určenú cenu o menej ako 10%, objednávateľ je povinný zaplatiť zvýšenú cenu v tomto rozsahu.
- K dodanému tovaru a vykonanej práci na území Slovenskej republiky účtuje dodávateľ objednávateľovi v deň dodávky DPH vo výške podľa sadzby stanovenej platným znením zákona o DPH.
- Platby môžu byť vykonané v hotovosti alebo poukázaním na účet dodávateľa. Platba sa považuje za uskutočnenú až po pripísaní príslušnej sumy na účet dodávateľa v jeho banke.
- Objednávateľ berie na vedomie a akceptuje, že v prípade bezhotovostného styku je povinný uhradiť faktúru v lehote splatnosti uvedenej na faktúre a to formou prevodu z účtu na účet dodávateľa uvedený na faktúre.
- Objednávateľ berie na vedomie a akceptuje, že hradiť cenu diela bezhotovostným stykom je umožnené len subjektom podľa interného zoznamu dodávateľa.
- V prípade omeškania s akoukoľvek platbou má dodávateľ nárok účtovať objednávateľovi úrok z omeškania vo výške 0,05% z neuhradenej sumy za každý deň oneskorenia platby.
- Objednávateľ nie je oprávnený započítať si voči dodávateľovi akúkoľvek vzájomnú inak na započítanie spôsobilú pohľadávku okrem prípadu, ak ide o pohľadávku dodávateľom písomne uznanú, alebo objednávateľovi priznanú právoplatným rozhodnutím súdu.
- Objednávateľ nie je z akéhokoľvek dôvodu oprávnený zadržať platbu dodávateľovi , okrem prípadu podľa bodu 10.
- Objednávateľ sa zaväzuje v prípade poistnej udalosti uhradiť dodávateľovi rozdiel medzi fakturovanou sumou na poisťovňu a poistným plnením uznaným poisťovňou.
- Dodávateľ je oprávnený požadovať vyplatenie zálohy na cenu diela. Pokiaľ objednávateľ neuhradí stanovenú zálohu v lehote, je dodávateľ oprávnený od zmluvy o dielo odstúpiť.
Čl.IV.
Podmienky dodávky
- Dodávateľ sa zaväzuje vykonať opravu alebo údržbu k dohodnutému termínu.
- Ak sa dodatočne vyskytne potreba zvýšenia rozsahu prác oproti pôvodnej objednávke, dodávateľ môže predĺžiť termín dodávky primerane časovej náročnosti zvýšeného rozsahu prác.
- Pri omeškaní dodávateľa môže objednávateľ písomne odstúpiť od zmluvy, ak dodávateľ ani po poskytnutí primeranej lehoty objednávateľom, ktorá ne je kratšia ako 2 týždne, nesplní záväzok zo zmluvy.
Čl.V.
Odovzdanie predmetu opravy alebo údržby
- Odovzdanie predmetu opravy alebo údržby sa vykonáva v priestoroch prevádzky dodávateľa.
- Dodanie predmetu opravy alebo údržby na iné miesto plnenia ako je uvedené v bode l čl.V, sa vykonáva vždy na účet a na riziko objednávateľa, k čomu je potrebná osobitná písomná objednávka objednávateľa.
- Objednávateľ sa dostane do omeškania s prevzatím predmetu opravy alebo údržby, ak do jedného týždňa po tom , ako mu bolo oznámené ukončenie diela a výška ceny k úhrade, túto neuhradil prípadne iné plnenia súvisiace s opravou alebo údržbou a neprevezme si predmet opravy alebo údržby.
- Ak sa objednávateľ dostane do omeškania, môže dodávateľ na náklady a na riziko objednávateľa vo vlastných priestoroch zabezpečiť uskladnenie predmetu opravy alebo údržby a účtovať k cene diela parkovné vo výške 80.-Sk vrátane DPH za každý začatý deň omeškania.
- Objednávateľ si je vedomý zákazu vstupu do priestorov dielní dodávateľa a nutnosti tento zákaz v záujme svojej osobnej bezpečnosti dodržiavať. Dodávateľ umožní objednávateľovi na požiadanie ojedinele vstup do priestorov dielní a to v sprievode technika a len na nevyhnutne potrebný čas.
Čl.VI.
Staré diely, výhrada vlastníctva a zádržné právo
- Staré súčiastky ktoré boli vymenené, ak nebolo vopred písomne v objednávke dojednané inak, prechádzajú momentom výmeny bezodplatne do vlastníctva dodávateľa. Dodávateľ je povinný zabezpečiť ich likvidáciu.
- Všetky dodané a namontované diely zostávajú až do úplného zaplatenia ceny vlastníctvom dodávateľa.
- Objednávateľ berie na vedomie a akceptuje, že dodávateľ má právo motorové vozidlo ktoré tvorí predmet zmluvy, zadržať jednostranným právnym úkonom za účelom zabezpečenia svojej splatnej peňažnej pohľadávky za vykonanú opravu a právne skutočnosti s ňou spojené. Objednávateľ tiež akceptuje, že pri uplatnení zádržného práva mu budú účtované náklady s tým spojené za obdobie do úplného uhradenia pohľadávky dodávateľa, predstavujúce výšku úložného za každý deň zadržania veci vo výške 3.-EUR vrátane DPH.
- Dodávateľ je povinný bez zbytočného odkladu upovedomiť dlžníka o zadržaní predmetu opravy a jeho dôvodoch. Predmet opravy je povinný vydať až po úplnom uhradení splatných peňažných pohľadávok dodávateľa voči objednávateľovi.
- Prípadné zádržné právo tretej osoby zostáva týmto nedotknuté.
Čl. VII.
Obmedzenie rozsahu dodávky /popis výkonu
- Provizórne opravy sa vykonávajú len na základe osobitej a výslovnej objednávky objednávateľa na jeho riziko. Pri provizórnych opravách treba podľa okolností počítať s obmedzenou trvanlivosťou.
- Dodávateľ na provizórne opravy neposkytuje záruku. Zákonná zodpovednosť za vady zostáva nedotknutá.
- Na objednávateľom dodané diely a materiál dodávateľ neposkytuje záruku. Ak takýto materiál svojimi vlastnosťami, stavom, rozmermi, alebo inými chybami nezodpovedá kritériám stanovenými výrobcom, dodávateľ má právo odmietnuť jeho použitie a namontovanie.
- Dodávateľ odmietne použiť neoriginálne náhradné diely dodané objednávateľom ktoré spadajú do skupiny bezpečnostných dielcov alebo ktoré by mohli negatívne ovplyvniť technický stav vozidla z hľadiska ochrany a bezpečnosti.
- V prípade objednávateľom dodaných mazacích olejov, chladiacich náplní, palivových a olejových filtrov, pneumatík a akumulátorov, účtuje dodávateľ objednávateľovi náklady spojené s likvidáciou tohto materiálu ako škodlivého odpadu podľa platného cenníka.
Čl. VIII.
Záruka, nároky zo záruky a náhrada škody
- Dodávateľ poskytuje na ním vykonanú opravu alebo údržbu záruku po dobu 6 mesiacov, ak nie je uvedené inak.
- Na originálne diely a príslušenstvo pre osobné motorové vozidlá je záručná lehota 24 mesiacov.
- Pre namontované diely platia, v prípade, že sú pre objednávateľa výhodnejšie, záručné lehoty dodávaného výrobku.
- Záručná doba začína plynúť dňom, kedy objednávateľ prevzal, alebo mal prevziať predmet opravy alebo údržby.
- Ak sa vyskytnú vady, na ktoré sa vťahuje záruka, objednávateľovi vzniká nárok na:
- bezplatnú opravu alebo odstránenie vád diela v primeranej lehote, ak ide o vady odstrániteľné,
- primeranú zľavu z ceny, ak ide o vadu odstrániteľnú, alebo ak dodávateľ neodstráni vadu v primeranej lehote, alebo
- zrušenie zmluvy, ak ide o neodstrániteľnú vadu, alebo ak dodávateľ neodstráni vadu v primeranej lehote
Čl. IX.
Odstránenie vady opravou
- Dodávateľ odstraňuje vadu opravou vo svojej prevádzke /servise/. Oprava môže byť vykonaná inou, k miestu k miestu vozidla bližšie sa nachádzajúcou autorizovanou dielňou /servisom/, ak sa vozidlo následkom vady stalo nepojazdným a je vzdialené viac ako 30km od dielne/ servisu / dodávateľa, alebo si to vyžaduje povaha núdzového prípadu. Objednávateľ je povinný o tejto skutočnosti dodávateľa vopred informovať a oznámiť mu adresu dielne /servisu/ v ktorej mieni dať opravu vykonať. Náklady spojené s opravou a dopravou vozidla do zvolenej a dodávateľom potvrdenej dielne /servisu/ znáša dodávateľ. Dodávateľ je povinný uhradiť objednávateľom účelne vynaložené a preukázateľne zaplatené náklady za opravu a dopravu vozidla do dielne /servisu/. Dodávateľ nie je povinný uhradiť objednávateľom zaplatené náklady za opravu a dopravu, ktorých potreba vznikla v dôsledku zanedbania povinnosti objednávateľa, alebo sa na ňu nevzťahuje záruka poskytnutá dodávateľom.
- Ak je vada odstraňovaná podľa bodu č.1 čl.IX., objednávateľ je povinný v objednávke výslovne uviesť, že oprava vady bude vykonávaná v rámci záruky poskytovanej dodávateľom a že diely v tomto prípade nahradené je potrebné skladovať po primeranú dobu, resp. ak to okolnosti umožňujú diely oproti podpisu prevezme objednávateľ. V takom prípade je objednávateľ povinný na požiadanie dodávateľovi diely odovzdať.
Čl. X.
Uplatňovanie zodpovednosti za vady
- Objednávateľ je povinný vady oznámiť dodávateľovi bez zbytočného odkladu po ich vzniku, najneskôr v záručnej lehote a presne ich špecifikovať. O oznámení vady a ich špecifikácii vydá dodávateľ objednávateľovi písomné potvrdenie.
- Čas od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až po vykonanie opravy alebo úpravy sa do záručnej doby nepočíta.
- Objednávateľ je povinný pri odstraňovaní vád poskytnúť dodávateľovi potrebnú súčinnosť a predmet opravy na vlastné náklady a riziko dopraviť do priestorov prevádzky dodávateľa.
- Ak nie je objednávateľ schopný dopraviť vozidlo do prevádzky dodávateľa, musí o tom vopred upozorniť dodávateľa.
Čl. XI.
Vylúčenie záruky
- Nároky zo záruky nevznikajú najmä vtedy:
- ak je vada spôsobená tým alebo v dôsledku toho, že nedostatkom postihnuté diely boli zmenené alebo opravené treťou osobou alebo objednávateľom / to neplatí v prípade núdzových opráv v dôsledku omeškania dodávateľa/
- ak je vada spôsobená chybou materiálu dodaného objednávateľom, alebo nevhodnosťou jeho pokynov , na ktoré ho dodávateľ upozornil,
- ak vada nie je spôsobená porušením povinností dodávateľa,
- ak objednávateľ o vadách vedel alebo v čase prevzatia diela musel vedieť a objednávateľ si nároky zo záruky neuplatní,
- ak vady vznikli prirodzeným opotrebením
Čl. XII.
Zodpovednosť za škodu
- Dodávateľ zodpovedá za škody, ktoré vznikli na zverenom predmete opravy alebo údržby v čase po ktorý bol u neho umiestnený podľa zákona.
- Ak vznikne škoda, dodávateľ je oprávnený a povinný na vlastné náklady obnoviť stav predmetu pred vznikom škody. Ak to nie je možné, alebo účelné, je dodávateľ povinný nahradiť škodu v peniazoch a to do výšky rozdielu medzi cenou zvereného nepoškodeného predmetu a cenou poškodeného zvereného premetu. Pri určení výšky škody je rozhodujúca cena zvereného predmetu v čase vzniku škody.
- Za stratu, poškodenie, znehodnotenie, alebo zničenie príslušenstva zvereného predmetu opravy zodpovedá dodávateľ podľa zákona. Príslušenstvo ktoré je zverené dodávateľovi je objednávateľ povinný špecifikovať v objednávke, inak platí, že nebolo dodávateľovi zverené. Dodávateľ neručí za funkčnosť príslušenstva pokiaľ túto objednávateľ pred odovzdaním nepreukázal.
- Dodávateľ umožní objednávateľovi v záujme zabránenia straty alebo poškodenia cenných vecí ich uschovanie v trezore bezplatne a to najviac po dobu pokiaľ má u seba umiestnený predmet opravy .
- Dodávateľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby , ktorý sa u neho nachádza, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať objednávateľovi.
- Objednávateľ je povinný všetky zistené škody na predmete opravy alebo údržby, bezodkladne po ich zistení oznámiť a špecifikovať dodávateľovi.
- Ak dodávateľ uzná svoju zodpovednosť za škodu, dodávateľ vydá objednávateľovi potvrdenie o vzniknutej škode.
- Zákonná zodpovednosť dodávateľa za inú škodu spôsobenú objednávateľovi alebo tretím osobám zostáva nedotknutá.
Čl. XIII.
Ochrana osobných údajov
- Objednávateľ výslovne podľa zákona č.428/2002 o ochrane osobných údajov udeľuje dodávateľovi súhlas na spracúvanie jeho osobných údajov uvedených v objednávke, ako i všetkých ďalších ktoré mu objednávateľ poskytne pred uzavretím zmluvy alebo počas trvania právneho vzťahu založeného zmluvou v jeho informačnom systéme.
- Objednávateľ súhlasí s tým, že dodávateľ bude jeho osobné údaje spracúvať pre účely vedenia evidencie, pre účely výkonu práv a povinností vzťahujúcich sa k zmluve o oprave alebo údržbe a pre ochranu práv a záujmov dodávateľa.
- Objednávateľ súhlasí s tým, že dodávateľ môže jeho údaje poskytnúť v súlade s účelom podľa bodu č.2 čl. XIV, tretej osobe , ktorá pre neho bude vykonávať činnosti alebo spolupracovať pri výkone činnosti.
- Súhlas podľa tejto zmluvy je platný počas trvania právneho vzťahu založeného touto zmluvou a po skončení tohto právneho vzťahu po dobu, počas ktorej je dodávateľ povinný viesť osobné údaje o objednávateľovi alebo po dobu, počas ktorej to je pre výkon práv alebo povinností dodávateľa alebo pre ochranu jeho práv a oprávnených záujmov potrebné.
- Objednávateľ berie na vedomie, že z povahy veci vyplýva, že súhlas na spracúvanie osobných údajov podľa tejto zmluvy je zásadne neodvolateľný, nakoľko inak dodávateľ nebude môcť plniť voči objednávateľovi práva a povinnosti dodávateľa. Počas doby platnosti súhlasu je objednávateľ oprávnený súhlas odvolať výlučne v prípade, ak dodávateľ alebo tretia osoba ktorej v súlade s bodom 3 tohto článku dodávateľ osobné údaje poskytol, porušujú svoje povinnosti podľa zákona č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov a toto porušenie nenapravia ani v lehote 15 dní od doručenia písomnej výzvy.
- Objednávateľ prehlasuje, že všetky údaje vyplnil pravdivo.
- Objednávateľ sa zaväzuje bez zbytočného odkladu dodávateľovi oznámiť akúkoľvek zmenu osobných údajov, ktoré dodávateľovi poskytol.
Čl. XIV.
Záverečné ustanovenia
- Miestom plnenia je sídlo dodávateľa, pokiaľ v týmto podmienkach nie je uvedené inak.
- Pre všetky terajšie ako aj budúce nároky zo zmluvy o dielo, vyplývajúce z dodávky opravárenských prác na motorových vozidlách , ich častiach a nadstavbách , ak sa jedná o obchodnú vec, je príslušný súd v Bratislave.
- Rozhodným právom je právo SR.
- Nikdy neprekračujte interval výmeny oleja alebo signalizáciu na olejový servis.
- Používajte, alebo vyžadujte len kvalitné oleje osvedčených výrobcov pri výmene.
- Pravidelne vymieňajte alebo čistite vzduchový filter.
- Pravidelne kontrolujte stav zapaľovacích sviečok a káblov.
- Netankujte palivo s nižším oktánovým číslom a palivo tankujte len na značkových čerpacích staniciach.
- Kontrolujte pravidelne stav prevádzkových kvapalín a udržiavajte ich množstvo v optimálnom stave. ( Chladiacu, brzdovú, servoriadenie, ostrekovače )
- Nejazdite s autom dlhodobo vo vysokých otáčkach stále s plynom na podlahe (max. 2/3 otáčok), ale výkon využívajte iba pri predbiehaní.
- Nevyužívajte často plný výkon motora, a už vôbec nie, pokiaľ motor nie je zohriaty na prevádzkovú teplotu.
- Jazdite v zime na zimných a v lete na letných pneumatikách a pravidelne kontrolujte tlak v nich , optimalizujete spotrebu aj jazdné vlastnosti Vášho auta.
- Po dlhšie trvajúcej, alebo agresívnejšej jazde doprajte autu niekoľkominútové voľnobežné otáčky pre ochladenie motora a turba.
Informačná príručka EK na strane 44 uvádza – citujeme:
„Ak spotrebiteľ dá počas záručnej lehoty výrobcu opraviť svoje vozidlo alebo vykonať údržbu na ňom nezávislej opravovni, záruka môže prepadnúť, ak vykonaná práca je chybná. Všeobecný záväzok dať počas tohto obdobia robiť údržbu alebo opravu auta len v schválenej sieti opravovní, by pripravilo spotrebiteľov o právo rozhodnúť sa dať urobiť údržbu alebo opravu svojho vozidla nezávislej opravovni a zabránil by, najmä v prípade „rozšírených záruk“, aby takéto opravovne mohli účinne súťažiť so schválenou sieťou opravovní“.
Aster spol. s r.o. autoservis vykonáva servis a bežnú údržbu automobilov aj pre nové vozidlá v záruke, v zmysle Nariadenia Európskej komisie č. 1400 / 2002 z 31.júla 2002, v zmysle novely č. 461/2010.
Úprava pravidiel Blokovej výnimky platná od 1. júna 2010
Európska komisia zmenila pravidlá blokovej výnimky pre automobilový sektor. Na rozdiel od minulosti sú automobilky povinné uznať reklamácie aj vtedy, ak vozidlo absolvovalo opravu v neautorizovanom servise. Platnosť týchto pravidiel sa končí v roku 2023.
Tieto podmienky servis spoločnosti ASTER spol. s r.o. v plnej miere spĺňa. Na všetky náhradné diely a súčiastky, ktoré boli predmetom servisného zásahu naša spoločnosť prípadne výrobca ND preberá záruku v zmysle Občianskeho zákonníka.
Podrobnejšie informácia o „ Blokovej výnimke“ na nasledujúcej strane
Opravy vozidiel v záručnej dobe
Bloková výnimka
V roku 2004 nastala v Slovenskej republike zásadná legislatívna zmena v odbore autoopravárenstva, a to uvedením platnosti „NARIADENIA KOMISIE (ES) č. 1400/2002 zo dňa 31. 7 2002 o použití čl. 81 odst. 3 Zmluvy na kategórie vertikálnych dohôd a jednania vo vzájomnej zhode v odvetví motorových vozidiel“ – skrátene nazývaná „Bloková výnimka„.
Čo to však pre bežného motoristu znamená?
Vodiči už nemusia jazdiť so svojim autom v záruke do značkového autoservisu na bežnú údržbu a servis. Môže, bez straty záruky, servisovať svoje auto v akejkoľvek autoopravovni, ktorá je odborne pripravená a použije originálne prvovýrobné alebo kvalitatívne rovnocenné náhradné diely. Výhodou je výrazne nižšia cena ako pri oprave v značkovom servise.
- bloková výnimka je v platnosti od 1.11.2004
- dáva možnosť prevádzať nezávislým servisom značkový servis, údržbu a opravy aj nových automobilov v záručnej dobe a to bez straty záruky samozrejme pri dodržaní postupov a rozsahu prác predpísaných výrobcom automobilu a pri použití originálnych alebo kvalitatívne rovnocenných náhradných dielov
- možnosť prístupu k technickým informáciám, dielenským príručkám a to aj o nových automobiloch
• možnosť prístupu k originálnym náhradným dielom, originálnej diagnostike a školeniam a to nediskriminačne, včas a použiteľným spôsobom na rovnakej úrovni ako autorizovaným servisom
• možnosť nakupovať originálne a kvalitatívne rovnocenné náhradné diely, informácie a diagnostiku od nezávislých distribútorov náhradných dielov
Bloková výnimka odstraňuje prekážky, ktorými sa výrobcovia áut bránili konkurencii.
Úprava pravidiel Blokovej výnimky platná od 1. júna 2010
Európska komisia zmenila pravidlá blokovej výnimky pre automobilový sektor. Na rozdiel od minulosti automobilky budú povinné uznať reklamácie aj vtedy, ak vozidlo absolvovalo opravu v neautorizovanom servise. Ďalšie zmeny sa týkajú nového usporiadania predaja nových vozidiel.
Najdôležitejšia zmena vstúpila do platnosti 1. júna 2010 a týka sa záručného a pozáručného servisu vozidiel. Dôvodom zmien je výrazný vzostup nákladov na opravy a údržbu v posledných rokoch, ktoré podľa komisie tvoria až 40 % nákladov na prevádzku vozidla. Brusel preto rozhodol, že spotrebiteľ má právo slobodne sa rozhodnúť, kde si nechá auto „servisovať“.
Výrobcovia a importéri už nesmú odmietať prijatie reklamácie ani nijak obmedziť záruku, ak si majiteľ vozidla nechal vykonať opravu v inom než autorizovanom značkovom servise. Podľa nových pravidiel sú automobilky povinné poskytnúť technické informácie o danom type aj nezávislým servisom a musia uvoľniť tieto údaje pre vozidlá, ktoré získali typové osvedčenie po 1. septembri 2009. Novinkou je aj povinnosť automobiliek umožniť značkovým a neznačkovým servisom vybrať si náhradné diely od alternatívnych výrobcov.
TÉMA Minerálny alebo syntetický? S akým označením? Z vlastnej hlavy, či podľa výrobcu? Lacný alebo drahý? Hľadáme odpovede…
Motorový olej je jednou z najdôležitejších prevádzkových kvapalín automobilu. Postupom času má v motore stále viac funkcií a vyššiu výkonnosť. Jeho výmena býva hlavnou náplňou pravidelných plánovaných servisných návštev. Stále viac motoristov prenecháva olejový servis na odborné dielne. Napriek tomu však existuje ešte mnoho tém, o ktorý sa v súvislosti s motorovými olejmi dá a oplatí hovoriť.
Kto maže, ten ide…. to je však len začiatok
Základná funkcia motorového oleja je asi známa každému: minimalizovať trenie pohyblivých súčiastok v motore. Hlavne tých najviac zaťažovaných, ako sú styčné plochy stien valcov s piestnymi krúžkami, ojničné ložiská či kľukové ložiská. Pri trení samozrejme vzniká aj teplo, ktoré musí olej odviesť, spolu s teplom, generovaným pri spaľovaní pohonnej hmoty či už benzínu, alebo nafty.
Moderný olej má však aj ďalšie funkcie. Veľmi dôležitou je čistenie motora. Kvalitný olej dokáže buď priamo zneškodniť, alebo naviazať nežiaduce vedľajšie produkty spaľovania a nečistoty, ktoré pri nasávaní nezachytí vzduchový filter. Pri najbližšej výmene sa spolu s ním vyplavia von, alebo sa zachytia v olejovom filtri, ktorý sa takisto vymení. Za zmienku stojí aj konzervačná a antikorózna schopnosť motorového oleja.
Tajomstvo šéfkuchára olejára
Motorové oleje sa v základe delia na minerálne a syntetické. V rámci komunikácie motoristov existujú aj názory, že tieto dva druhy majú v podstate rovnaký základ a líšia sa len obsahom a povahou pridaných prísad, t.j. aditív. To však nie je pravda.
Minerálne oleje majú ropný základ a skladajú sa z uhľovodíkových reťazcov, pochádzajúcich priamo z prírodnej ropy. Syntetické oleje sa síce tiež vyrábajú z ropy, ale podstatne komplikovanejšie. Pôvodné prírodné reťazce uhľovodíkov sa, veľmi zjednodušene povedané, rozložia na atómy a následne sa pri procese umelej syntézy (preto „syntetické“) vytvoria reťazce doslova „na mieru“ – také, ktorými sa podarí dosiahnuť žiadané vlastnosti oleja a také, ktoré sa inak v prírodnej surovine nevyskytujú. Na trhu sú aj oleje čiastočne syntetické, resp. polosyntetické, tvorené istým pomerom minerálnych a syntetických. Faktom je, že v rámci marketingového žonglovania so slovíčkami označujú niektorí olejári za „syntetiku“ už polosyntetické oleje. Prípadne sa môžete stretnúť s označením „olej na syntetickej báze“. Istým poodhalením pravdy môže byť takzvaná viskozitná trieda, o ktorej píšeme ďalej.
Výmena oleja – na čom šetriť a na čom nie
- Ak chcete za každú cenu ušetriť na oleji, zvoľte radšej menej prestížneho výrobcu, ktorý si za produkt svojej značky nemôže vypýtať takú istú sumu. Zostaňte však pri oleji, ktorý odporúča výrobca automobilu, pri staršom vozidle aspoň zachovajte výkonnostnú a viskozitnú triedu. Takýto olej určite nájdete aj medzi relatívne lacnejšími značkami
- Rozhodne neodporúčame šetriť na olejovom filtri. Neznačkový filter z pochybného internetového obchodu vám ušetrí sotva dvojmiestnu sumu, ale môže spôsobiť v extrémnom prípade aj zadretie motora, čiže niekoľkotisícovú škodu. Filter zásadne kupujte v značkovom alebo etablovanom nezávislom servise, prípadne v overenej sieti predajní autopríslušenstva
- Nedávajte olej meniť amatérskym garážmajstrom. Dnes už je okrem samotných autorizovaných servisov automobiliek k dispozícii široká sieť kvalitných nezávislých servisov, ktoré môžu podľa zákona meniť olej aj v rámci záručného obdobia automobilu a v rámci konkurenčného boja ponúkajú aj zaujímavé ceny
Tu sa ešte vrátime k zloženiu olejov. Jeho veľmi dôležitou súčasťou sú aditívna, teda pridané látky, ktoré majú rozličné funkcie. O niektorých sme sa už zmienili vyššie a tu ešte pridáme jeden zaujímavý príklad. Existuje aditívum, ktoré má za úlohu udržať dostatočnú hustotu (viskozitu) oleja aj pri jeho stúpajúcej teplote. Je zložené z mikroskopických čiastočiek s vlásočnicami, ktoré sú v studenom oleji tesne priľahnuté k jadru čiastočiek. Keď sa však olej zohreje, vlásočnice sa roztiahnu, v rámci prúdenia oleja na seba začnú narážať a tým brzdia jeho rednutie a neželane zrýchlené tečenie.
Aditíva sú jedným z dôležitých faktorov rozdielov medzi drahšími a lacnejšími olejmi. Čím kvalitnejšie sú v oleji obsiahnuté, tým lepšie si plní všetky svoje funkcie. Jednotlivé spoločnosti si ich výrobné tajomstvá samozrejme prísne strážia a na verejnosť pustia len tie údaje, ktoré vedia náležite zužitkovať pri reklame a marketingu.
Viskozita: Dôležité dve čísla a jedno písmeno
Okrem informácie, či ide o syntetický alebo minerálny olej, sa najčastejšie stretnete s označením takzvanej viskozitnej triedy. Skladá sa z dvoch čísel, pričom za prvým je W. Viskozita je zjednodušene povedané tekutosť oleja. Čím je prvé číslo nižšie, tým lepšie si olej udržiava stabilnú tekutosť za studena (písmeno W je z anglického „winter“ – zima) a je odolnejší voči prehnanému stuhnutiu. A čím je druhé číslo vyššie, tým lepšie olej odoláva prílišnej strate hustoty pod vplyvom tepla.
Konkrétne napríklad olej s viskozitnou triedou 10W-30 bude pri studenom štarte tuhší, než olej triedy 0W-30. To druhé číslo, udávajúce viskozitu pri vysokej teplote, by teoreticky malo byť čo najvyššie. Moderné motory však už majú natoľko účinné chladenie oleja, že aj hodnota „30“ absolútne postačuje. Niektoré najnovšie motory dokonca už počítajú s olejom, ktorého vysokoteplotná viskozita je iba 20. K číslu 60 sa dostanú už len špecializované oleje pre extrémne tepelne namáhané pretekárske motory.
Dnes je bežným základom olej viskozitnej triedy 15W-40. Tento olej je minerálny. Čiastočne syntetickou klasikou je 10W-40. Ak nájdete takýto olej s označením, že je „syntetický“, s najväčšou pravdepodobnosťou ide iba o marketing výrobcu a v skutočnosti tento olej bude mať takmer určite aj pôvodné minerálne zložky. Pri olejoch 5W-30 už sa dá veriť ich plne syntetickému zloženiu. Aktuálnou špičkou syntetických olejov pre bežné osobné autá je 0W-30.
Výkonnostná trieda: Kódy útočia, zmätok víťazí
Ďalšie označenie oleja, s ktorým sa stretnete, je jeho výkonnostná trieda. Tá sa uvádza najčastejšie podľa americkej metodiky API alebo európskej klasifikácie ACEA. Označenie API má v základe dve písmená. Prvé je S pre benzínové alebo C pre naftové motory. Druhé písmeno označuje výkonnostný stupeň. Oleje pre benzínové motory sa aktuálne dopracovali k výkonnostnému stupňu SN, naftové verzie sú najvyššie na CK.
Výhodou výkonnostného označovania API je, že každý nový vyšší stupeň zároveň spĺňa všetky požiadavky nižších stupňov pod sebou. Klasifikácia ACEA túto logiku nemá, zahŕňa však viac špecifických požiadaviek. Skladá sa z písmena (A pre benzín, B pre diesel) a čísla. Pár príkladov: A1 znamená olej šetriaci benzín, A3 vysokovýkonný olej, B2 je štandard pre naftové motory, B4 je pre naftové motory s priamym vstrekovaním.
Na obale oleja sa často môžete stretnúť s viacerými označeniami výkonnostných tried súčasne. To znamená, že vyhovuje viacerým typom motorov, podľa európskej aj americkej metodiky. Ešte stále to však zďaleka nemusí byť dosť informácií pre voľbu správneho oleja. Prečo? Čítajte ďalej.
Hlavné slovo má výrobca auta
Ešte donedávna bola viskozitná klasifikácia spolu s výkonnostnou triedou určujúcim faktorom pri voľbe oleja, v posledných rokoch sa to však výrazne mení. Stále väčší význam nadobúda schválenie výrobcom automobilu. Tieto označenia nemajú svoj jednotný systém. Na obale oleja ich však jednoducho identifikujete, pri uvedení mena konkrétnej značky automobilu. Ak napríklad nájdete na obale kód VW 504 00 alebo VW 507 00, tak viete, že ide o najnovšiu špecifikáciu oleja, schválenú Volkswagenom.
Táto záležitosť by na prvý pohľad mohla zaváňať marketingom či nedajbože kartelovou dohodou olejárov s automobilkami. Faktom však je, že sa spaľovacie motory reálne stále viac blížia k svojim konštrukčným limitom, sú stále viac vyšpičkované a napchaté komplikovanou modernou technológiou. A tá si, či sa nám to páči alebo nie, pýta stále konkrétnejšie požiadavky aj od výrobcov olejov.
Mnohé automobilky dnes už dokonca ani neuznávajú klasifikáciu podľa viskozitnej a výkonnostnej triedy, ale vyžadujú, aby bola splnená ich vlastná. A ak nie je, následky môžu byť nepríjemné. Na papieri aj v živote. Použitie oleja bez schválenia výrobcu automobilu môže mať za následok nielen pád záručných podmienok na vozidlo, ale aj technické problémy. So samotnými motormi možno ani nie, veľmi citlivými komponentmi v tomto smere sú však napríklad katalyzátory alebo filtre pevných častíc vo výfukovom systéme.
Kontrolujte stav oleja priebežne
Mnohí motoristi, a často dokonca profesionáli, zanedbávajú priebežnú kontrolu množstva oleja. Ak vozidlo nemá indikátor jeho poklesu pod minimálnu potrebnú hranicu, často si to ani neuvedomia a motor tým veľmi trpí. Ak svoje auto zvyknete tankovať pravidelne do plna, zvyknite si kontrolovať stav oleja pri každom štvrtom – piatom tankovaní. Kým si natankujete, obsluha na mnohých čerpacích staniciach vám ochotne vytiahne mierku z motora a skontroluje hladinu oleja.
Situácia nie je však až taká dramatická, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Snahou výrobcov olejov je, aby ich oleje prešli testami a získali schválenie od čo najväčšieho počtu automobiliek. Preto sa môže stať, že na obale oleja nájdete ozaj pestrú zmes automobilových značiek a ich špecifických kódov.
Keď však medzi tými povedzme desiatimi automobilkami nenájdete tú svoju jedenástu, neznamená to, že si ju tam môžete automaticky primyslieť. Pre chúlostivé komponenty moderného motora by to mohlo znamenať skazu a výrobca automobilu by vám namiesto záručnej opravy len s úsmevom otrčil prostredník. Pri nových autách, a hlavne pri tých ešte krytých zárukou, preto ozaj odporúčame dbať pri výbere oleja na jeho schválenie automobilkou. Viskozitná trieda a výkonnostná klasifikácia samé o sebe skrátka už nestačia.
Dôkazom nutnosti kúpy oleja podľa presnej špecifikácie automobilky sú aj odporúčania výrobcu oleja. Napríklad pre starší automobil vám olejári bežne odporučia aj viacero svojich produktov. Alebo prinajmenšom dva: jeden cenovo prístupný a jeden kvalitný, prémiový. Pri nových autách už je to najčastejšie iba jeden jediný olej – ten, čo splní konkrétne normy konkrétnej automobilky. Aplikácie na vyhľadanie oleja pre konkrétny automobily majú viacerí olejári na svojich webstránkach a existujú dokonca aj aplikácie pre smartfóny.
Otvorené otázky hodné návratu
Z toho, čo tu už bolo napísané, teda jednoznačne vychádza, že najlepšou voľbou pri kúpe oleja je taký, ktorý odporúča výrobca automobilu. Pri starších modeloch si však zdatnejší motoristi radi riešia túto záležitosť sami a snažia sa zorientovať podľa vyššie spomenutých všeobecnejších kritérií, ale vždy je jednoduchšie preniesť túto zodpovednosť na svoj servis.
DOT (Department of Transportation) pneumatiky zodpovedá dátumu výroby.
Skladá sa zo 4 číslic, ktoré udávajú týždeň a rok výroby.
Príklad: DOT B94W HWNX 3903
- B9 : Kód závodu, kde bola pneumatika vyrobená
- 4W : Rozmerový kód podľa výrobcu
- HWNX : Voliteľný kód podľa výrobcu
- HWNX : Dátum výroby pneumatiky. Pneumatika vyrobená v 39. týždni roku 2003
Je dobré vedieť!
Voľne z francúzskeho magazínu.
Na francúzskom programe 20/20 prebehla diskusia o pneumatikách …
Pre mnohých je ešte stále novinkou, že pneumatiky majú časovo obmedzenú životnosť, po informácii, že niekoľko ľudí údajne zomrelo kvôli príliš starým pneumatikám, ktoré však neboli zodrané ani opotrebené!
Len príliš staré už pri nákupe!
Tá irónia! Čítate správne. Príliš staré v čase nákupu.
Vysvetlenie: Mali by sme vedieť, že guma vplyvom oxidácie tvrdne a tým si zhoršuje časom svoje vlastnosti pneumatiky.
Je CHYBOU žiť v istote, že v internetovom obchode si kúpite len kvalitný tovar!
Správa ukazuje, že niektorí predajcovia (i obchodné domy), ktorí predávajú pneumatiky sú nezodpovední, pretože skladujú nepredané pneumatiky po sezóne i niekoľko rokov. Ale ako si zaistiť bezpečnú jazdu na nových pneumatikách? Veľmi jednoducho …..!
Dátum výroby zistíme a tým aj vek pneumatiky jej obhliadkou .
Na pneumatike sa nachádza okrem iného názov výrobcu, značka pneumatiky, typ, jej veľkosť a ďalšie detaily. Ale na konci týchto informácií, objavíte ďalšie čísla,
ktoré nás v tomto momente zaujímajú.
Ilustrácia s vysvetlením:
5107 znamená – vyrobené v 51. týždni v roku 2007
napr. 237 znamená – vyrobené v 23. týždni v roku 1997
napr. 463 znamená – vyrobené v 46. týždni v roku 1993,
napr. 1402 znamená – vyrobené v 14. týždni v roku 2002, atď..
Takže pozor, je možné že pneumatiky na Vašom vozidle sú skutočne nebezpečné. Pokiaľ sú „pokročilého veku“, tak predstavujú potenciálne závažné riziko. Pneumatika má horšiu adhéziu, je tvrdšia a v krízovej situácii sa stanete nebezpečným sebe i ostatným.
Treba si pamätať, že pneumatiky nemajú čo hľadať na vozidle ak majú viac ako 6 rokov, lebo sú naozaj nebezpečné!!! ( britská asociácia výrobcov BRMA) (podľa programu 20/20).
Prekvapilo vás to? Záleží Vám na Vašom bezpečí? Tak využite naše informácie prakticky, prosím!